In MKB-bedrijven worden preventieve taken vaak bij één persoon neergelegd (een preventiemedewerker of arbocoördinator). Een behoorlijke uitdaging, want er komen veel verschillende taken en competenties bij kijken. We horen regelmatig dat preventiemedewerkers door de bomen het bos niet meer zien, waardoor acties blijven liggen. Een professioneel steuntje in de rug kan het verschil maken.

De taken van de preventiemedewerker variëren van het opstellen van een aanpak om werkdruk te verminderen en het instellen van werkplekken tot het beantwoorden van detailvragen, over bijvoorbeeld werken met stoffen en alle wetgeving die daarbij hoort. Vanuit de Arbowet moeten op verschillende vlakken zaken worden geregeld en het management vraagt om beleidsadvies. Francis werkt bij een overslagbedrijf en herkent zich hier wel in: “Ik ben de enige met deze taken in de organisatie en mis dan soms een sparring partner. Je moet veel uitzoeken en het management adviseren.”

Sinds enkele maanden wordt ze ondersteund door een arbeidshygiënist. Francis: “Ellen is voor mij niet alleen een expert op het gebied van gevaarlijke stoffen, maar ook een soort mentor. Ze ondersteunt me echt op allerlei vlakken. In ons bedrijf moet er nog veel gebeuren op dit vlak. Ellen helpt bijvoorbeeld bij het stellen van de prioriteiten. Ze heeft inzichtelijk gemaakt wat er al wel is en wat nog niet, waardoor ik nu overzicht heb. We hebben samen de verdiepende RI&E gevaarlijke stoffen opgezet, maar ze ondersteunt me ook bij het over het voetlicht brengen van gezond en veilig werken bij het management. Met haar ervaring herkent ze veel situaties en ze kan zich zowel verplaatsen in de rol van de directie als in mijn rol. Ellen heeft uiteraard kennis en veel ervaring, maar ze is vooral ook een coach als ik even niet weet hoe ik verder moet. Daardoor lukt het me beter om taken te realiseren. Het is gewoon fijn dat ze er is als ik een vraag heb.”

Kun jij ook een sparringpartner gebruiken?

PreventPartner biedt via een strippenkaart-systeem ondersteuning aan preventiemedewerkers / arbocoördinatoren in bedrijven. Je wordt direct gekoppeld aan een persoonlijke adviseur. Je kunt hem of haar inschakelen als je hulp nodig hebt en jij bepaalt waar je de tijd aan wilt besteden. Dit kunnen heel uiteenlopende zaken zijn, maar net waar jouw behoeften liggen. Denk aan zaken zoals:

  • Opzetten / ondersteuning bij de RI&E
  • Opzetten van beleid, procedures en/of instructies
  • Prioriteren
  • Ondersteuning bij het afbakenen van je rol als preventiemedewerker
  • Ondersteuning bij communicatie naar medewerkers en management
  • Inhoudelijke kennis (op verschillende vakgebieden)
  • Een mentor om zaken ‘tegenaan te houden’ (pak ik dit zo handig aan?)